Back to All Events

Åpning utstilling del 1

  • Galleri NordNorge Harstad (map)
Screen Shot 2017-11-01 at 17.53.32.png

'Tell me what you want, what you really really want (7)'
Kiyoshi Yamamoto. 

Det er ILIOS kurator Ingeborg Annie Lindahl som har valgt årets ILIOS-kunstner. Hans navn er Kiyoshi Yamamoto. "Hold øye med Kiyoshi Yamamoto" skriver Magasinet Kunst, og antyder at dette er en kunstner vi kommer å se mer til i framtiden. 

På ILIOS vil Kyioshi presentere nye verker, og han vil også engasjere Vokal Nord i en performance vi rett og slett ikke vet så mye om. Det blir en spennende urframføring i Galleri Nordnorge lørdag 3. februar. 

Kiyoshi Yamamoto har gitt sin utstilling navn fra en tekstlinje i Spice Girls-hiten "Wannabe":
'Tell me what you want, what you really really want (7)'  

Slik beskriver han selv tittelen og utstillinga:

2018 er her, og minner på mange måter om en gammel Zappa-låt. Høylytt, fordømmende og ufin. Årene går, og jeg tenker at vi alt for lett glemmer å ta i bruk metaforenes poesi. Enten vi vil eller ikke må vi forholde oss til hverandre i en verden full av smertefulle realiteter, fargeløshet og til dels ren ondskap. Når det passer skyver vi fra oss toleranse og empati, og oppfører oss som som idioter. Kolonialisering, kommersiell utbytting og opprustning med kjernefysiske våpen står igjen på agendaen. Vi er langt unna idéen om verdensfred, og vi har tydeligvis lært lite av tidligere mistak.   

Umberto Eco har lansert en idé om at kulturell status og ulike kulturelle omstendigheter påvirker måten vi opplever farger på. Er dette sant? Hvorfor later vi da som at alle oppfatter fargene likt? 'Tell me what you want what you really really want' er en tittel som retter søkelyset mot relasjoner mellom ulike materialer i en sosial kontekst. Og i tillegg snakker om farger og fargenyanser som en metafor rundt våre komplekse sosiale relasjoner. 

Farge er ikke noen enkel sak. Det handler på mange måter om å overlevelse. Meningen og definisjonen av begrepet 'farge' er et av historiens største forvirringer. De fargene vi ser hvis vi drar til Pompeii ligner ikke de som byens innbyggere så. Selv om pigmentene er akkurat de samme, er det ikke samme kromatikk. Hvorfor? Kan det vi ser idag være et bilde av i morgen, fordi det vi ser aldri er det samme som andre vil få se? Utstillingen demonstrerer også i hvilket omfang tekstiler gjennom sine strukturer skaper finmaskede nettverk som kan linke sammen kunst- og kulturhistorie, samfunn og teknologi.  

Kiyoshi er født i 1983 i Japan, men vokste opp i Brasil. Han bor og arbeider i Bergen. Yamamoto tok sin Mastergrad i kunst ved Kunsthøgskolen i Bergen i 2013 og har studert ved London College of Fashion og Escala de Belas Arts i Rio de Janeiro. Yamamoto har i mange år vært svært inspirert og influert av kunstneren og tekstildesigneren Anni Albers, av hennes tanker, ideer, kunst, liv og posisjon i kunsthistorien. Albers tok i bruk tekstilindustrien og kunne produsere store og flere verk ut fra samme visuelle og taktile formspråk. Dette har influert Yamamotos måte å arbeide på, og han ser ingen motsetning i at noe industrielt også kan være unika og ren kunst.

Kiyoshi Yamamoto har hatt utstillinger både i inn- og utland som Forårsudstillingen 2013 på Charlottenborg Kunsthall, Almma LAB i Jerusalem, Dimanche Rouge i Paris, Vossajazz, Wireless utstillingen i Vestfold, Buskerud og Østfold Kunstnersenter og Soft galleri i Oslo for å nevne noen.

Torsdag 1. februar kl. 18.00
Sted: Galleri Nordnorge

Pris: kr. 100 (inkl. avgift, gir adgang også til åpningen av 'Vannstand'
Varighet: 30 min (galleriet åpent til kl. 20.00)

Later Event: February 1
Åpning utstilling del 2